Του Κρανιδίου οι Μύλοι

Δεκατρείς τουλάχιστον λειτούργησαν στο Κρανίδι (οι τέσσερις έχουν αναστηλωθεί)

0
252

Ο άνθρωπος στην πορεία του προς τον πολιτισμό χρησιμοποίησε πολλούς τρόπους για την διευκόλυνσή του. Η χρήση του αέρα αλλά και άλλων μορφών ενέργειας για την κίνηση των μύλων, συνέβαλλαν σε αυτό.

Στο Κρανίδι πάνω σε μικρό λόφο δεξιά του χωριού βρίσκονται ακόμα οι παραδοσιακοί ανεμόμυλοι όπου οι μυλωνάδες άλεθαν τα σιτηρά και παρήγαγαν το αλεύρι. Ο κάθε ανεμόμυλος αποτελείται από ένα κοντόχοντρο πύργο με κωνική σκεπή κατασκευασμένη από μέταλλο. Μέσα από αυτό βγαίνει οριζόντια ένας άξονας που έχει στην άκρη του ένα ρότορα με 4-6 βραχίονες στους οποίους τεντώνονταν υφασμάτινα πανιά. Η πίεση που ασκούσε ο άνεμος στα πανιά έκανε το ρότορα να γυρίζει.

Το άλεσμα γινόταν με δυο μεγάλες στρογγυλές πέτρες που εφάρμοζαν ακριβώς η μια πάνω στην άλλη. Ο Μυλωνάς έριχνε το στάρι από μια τρύπα ανοιγμένη πάνω στην μυλόπετρα. Η πέτρα γύριζε κι έτσι το σιτάρι αλέθονταν ανάμεσα στις δύο μυλόπετρες και το αλεύρι έπεφτε μέσα σ’ ένα σακί.

Οι πελάτες του Μυλωνά φόρτωναν τα τσουβάλια με το στάρι μετά το θέρισμα στα ζώα τους και έπαιρναν το δρόμο για τους μύλους, φτάνοντας εκεί γίνονταν όλες οι συναλλαγές (παράδοση, παραλαβή, αλευριού, ζύγισμα, αποθήκευση).

Ο ανεμόμυλος ήταν χτισμένος σε μικρή υπερυψωμένη θέση και ανέβαιναν προς αυτόν με μια μικρή σκάλα πετρόκτιστη. Συνήθως τον έκτιζαν με ντόπιες πέτρες που άλλοτε ήταν εμφανείς ή άλλοτε τις ασβέστωναν.

Ο Μυλωνάς πληρωνόταν με το αλεύρι. Συνήθως έπαιρνε 8-10% ανάλογα τη σοδειά. Πιο παλιά οι μυλωνάδες είχαν ένα άνθρωπο με ζώο και πήγαινε και έπαιρνε το άλεσμα από τους πελάτες απ’ τα σπίτια τους.
______________________
Το κείμενο αυτό είναι αναρτημένο από το Γυμνάσιο Κρανιδίου και αποτελεί μέρος από την αξιόλογη δουλειά των μαθητών στα πλαίσια του προγράμματος που υλοποιήθηκε, για να γνωρίσουν οι μαθητές τα παραδοσιακά επαγγέλματα τα οποία ανήκουν στην πολιτιστική κληρονομιά του τόπου μας.

 

Μύλοι της Αργολίδας

Η απλότητα και η αλήθεια, που χαρακτηρίζουν τα λαϊκά έργα ως δημιουργήματα έκφρασης και επιβίωσης, μπορούν σήμερα να διαμορφώσουν συνειδήσεις, ν’ αποκαταστήσουν τη λαϊκή μνήμη

Περισσότερα διαβάστε στην Αργολική Αρχειακή Βιβλιοθήκη Ιστορίας & Πολιτισμού