Το μέλλον του τουρισμού μας… Συνέντευξη με τoν Αλέξανδρο Λούπα, Διευθυντή των Ξενοδοχείων της εταιρίας «ARGOLIDA TERRA GROUP»

0
366

Μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη που αφορά την φετινή τουριστική σεζόν, αλλά και τις προοπτικές για το μέλλον μας έδωσε o έμπειρος Διευθυντής των Ξενοδοχείων της εταιρίας «ARGOLIDA TERRA GROUP» κ. Αλέξανδρος Λούπας. Τον ευχαριστούμε ιδιαιτέρως. Μας είπε ο κ. Λούπας:

 

– Κύριε Λούπα, είστε Διευθυντής τριών ξενοδοχείων, των Asteria και Epidavria στο Τολο και το Grand Olympic στο Λουτράκι. Πως εξελίχτηκε η τουριστική περίοδος φέτος στα ξενοδοχεία σας, σε σχέση με την περσινή χρονιά;

Θα ξεκινήσω από το δεύτερο σκέλος της ερώτησης σας και θα σας έλεγα ότι δεν θα πρέπει να συγκρινόμαστε οικονομικά με το 2020, γιατί το ‘20 ήταν μια πολύ ιδιαίτερη χρονιά για τον τουρισμό και την παγκόσμια οικονομία γενικώς. Είναι ανώφελο λοιπόν να το κάνουμε αυτό διότι θα καταλήξουμε σε λάθος συμπεράσματα. Οι σύγκριση οικονομικών παραμέτρων και η ανάλυση των στατιστικών στοιχείων , μας είναι πάντα χρήσιμα για να δούμε που βαδίζουμε και για να σχεδιάζουμε καλύτερα το μέλλον. Η σύγκριση με το 2020 όμως δεν βοηθάει καθόλου σε αυτό. Το 2020 ας το θυμόμαστε πάντα σαν μια χρονιά που μας έμαθε ποσό ευάλωτος είναι ο τουρισμός και η οικονομία γενικώς, απέναντι σε μια υγειονομική κρίση. Μόνο για αυτό. Τα οικονομικά στοιχεία του μας είναι εντελώς άχρηστα για σύγκριση.

Τώρα, η φετινή υψηλή τουριστική περίοδος εξελίχτηκε καλύτερα από όσο το περιμέναμε. Ο Ιούλιος και ο Αύγουστος ήταν καλύτεροι μήνες σε πληρότητα και έσοδα από τους ίδιους μήνες του 2019, και αυτό είναι ευχάριστο. Δεν σημαίνει όμως σε καμία περίπτωση ότι στο σύνολο της η φετινή χρονιά ήταν μια καλή χρονιά για τον τουρισμό.

Χάθηκε το πρώτο εξάμηνο λόγω πανδημίας και όπως φαίνεται χάνεται και η ελπίδα για ένα καλό Σεπτέμβριο και Οκτώβριο για τον ίδιο λόγο. Τα εποχιακά ξενοδοχεία αδυνατούν να ανταποκριθούν στις ετήσιες υποχρεώσεις τους λειτουργώντας μόνο δυο μήνες του καλοκαιριού όσο υψηλή πληρότητα και αν έχουν, πάρα μόνο όταν λειτουργούν καλά την άνοιξη και το φθινόπωρο. Αυτό γίνεται μόνο με τα οργανωμένα ταξίδια και με την πλήρη λειτουργία όλων των ειδών μαζικού τουρισμού, του εναλλακτικού, μορφωτικού, εκθεσιακού και συνεδριακού, θρησκευτικού, τις αθλητικές εκδηλώσεις, του τουρισμό τρίτης ηλικίας, και άλλες μορφές τουρισμού, οι οποίες φυσικά δεν υπήρχαν πέρσι και ούτε φέτος λόγω πανδημίας.

– Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ξενοδόχοι; Τι περιμένετε από την πολιτεία σε αυτή την δύσκολη περίοδο για τον τουρισμό που διανύουμε;

Οι Έλληνες ξενοδόχοι και ο τουρισμός στο σύνολο του είναι αυτοί που βάλανε πλάτη κατά την περίοδο της οικονομικής χρήσης 2009 – 2019. Και η πολιτεία τους το έχει αναγνωρίζει αυτό, ευτυχώς. Εδώ και ενάμιση χρόνο όμως ο τουρισμός είναι ο μεγάλος χαμένος αυτής της πρωτοφανείς υγειονομικής κρίσης. Η πολιτεία λοιπόν θα πρέπει να βρεθεί ξανά στο πλευρό των ξενοδόχων. Να στηρίξει τα ξενοδοχεία για να μπορούν να επιβιώσουν και σε αυτό τον δύσκολο χειμώνα που έρχεται, με νέα μέτρα, όπως νέες επιστρεπτέες προκαταβολές, μείωση ενοικίων για όλη την περίοδο μην λειτουργίας για τα εποχιακά καταλύματα, μείωση ΦΠΑ και μείωση εισφορών για μια τριετία τουλάχιστον. Η επιστροφή στην κανονικότητα θα αργήσει να έρθει. Η φετινή χρονιά μας έμαθε πως η μάχη με τον κοροναϊό θα είναι μια χρονοβόρα και καθόλου εύκολη υπόθεση.

Η πολιτεία επίσης θα πρέπει να μεριμνήσει για την βελτίωση των υποδομών στους προορισμούς. Αυτό δεν έχει να κάνει με την πανδημία φυσικά, αλλά είναι ένα αρχαίο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι τουριστικοί προορισμοί, όπως οι κακή δρόμοι, διακοπές υδροδότησης η μειωμένη πίεση νερού, συχνές διακοπές ρεύματος, ελλιπής καθαριότητα στους δρόμους, αμάζευτα σκουπίδια παντού και ιδιαίτερα την υψηλή περίοδο και τα Σαββατοκύριακα όταν η πληρότητα στους προορισμούς φτάνει στο ζενίθ της. Μπορεί οι ξενοδόχοι στην πλειοψηφία τους να φροντίζουν για την συντήρηση των καταλυμάτων τους, την καθαριότητα και την ποιότητα των υπηρεσιών τους, όταν υπάρχουν όμως αυτά τα προβλήματα στις υποδομές, μειώνεται κατά πολύ στο σύνολο της η αξία του τουριστικού προϊόντος του προορισμού.

– Ποια θα ήταν η πρόβλεψη σας για την εξέλιξη του τουρισμού το 2022;

Δεν θα κάνω προβλέψεις για την επόμενη χρονιά αυτή την στιγμή. Δεν το έκανα για το 2021 και δεν θα το κάνω ούτε τώρα. Η πορεία του τουρισμού δεν εξαρτάται μόνο από το πως θα εξελιχθεί η πανδημία στη Ελλάδα, αλλά και το πως θα πάνε τα πράγματα γενικώς στις χώρες προέλευσης των επισκεπτών μας. Το σίγουρο είναι ότι μόνο ο μαζικός εμβολιασμός παγκοσμίως θα βοηθήσει να απαλλαγούμε τελικά από αυτό τον εφιάλτη.

– Είστε ένας πολύ έμπειρος μάνατζερ που για δυο δεκαετίες ασκείτε το επάγγελμα του Διευθυντή ξενοδοχείων με μεγάλη επιτυχία. Τι θα συμβουλεύατε έναν νέο διευθυντή που ξεκινάει τώρα την καριέρα του;

Η καθημερινότητα ενός διευθυντή ξενοδοχείου είναι πολύ απαιτητική, αλλά συνάμα ευχάριστη διότι στο επίκεντρο της βρίσκεται πάντα ο άνθρωπος. Πιστεύω πως ο καθένας μας θα πρέπει να χαράξει το δικό του μονοπάτι και να ακολουθήσει τη δική του επαγγελματική πορεία, παρόλα αυτά κάποιες από τις βασικές συμβουλές που θα έδινα σε έναν νέο συνάδελφο είναι βασισμένες σε αυτά που αντιμετωπίζω εγώ καθημερινά:

Πρώτον και κυριότερο, ότι ένας καλός μάνατζερ πρέπει να είναι ένας καλός λύτης προβλημάτων. Οπότε, σε καθημερινή βάση, εντόπισε το πρόβλημα και λύσετο! Επιτόπου. Χωρίς καθυστερήσεις, χωρίς αναβολές.

Δεύτερον, είναι πολύ σημαντική η επιλογή των συνεργατών σου. Δημιούργησε μια αποτελεσματική ομάδα, δώσε μεγάλη προσοχή στην επιλογή των μελών της. Μοίραζε έξυπνα της αρμοδιότητες και καθήκοντα στον καθένα βάζοντας τον σωστό άνθρωπο στη σωστή θέση. Όλοι έχουν ταλέντο σε κάτι, φτάνει να το αποκαλύψεις. Να ηγείσαι εσύ την ομάδα σου, αλλά και να είσαι μέλος της ταυτοχρόνως.

Τρίτον, να ακούσεις τους πελάτες σου, να ανταποκρίνεσαι στις απαιτήσεις τους και να βελτιώνεις συνεχώς την ποιότητα των υπηρεσιών σου ανάλογα με τις ανάγκες τους. Άκουσε τις καλές και τις κακές κριτικές. Κυρίως τις κακές. Στο μεγαλύτερο ποσοστό οι κακές κριτικών είναι ρεαλιστικές και είναι αυτές που μας κάνουν καλύτερους. Ένα πολύ μικρό ποσοστό τους είναι κακόβουλες, αναληθείς η υπερβολικές, η προέρχονται από τους γνωστούς ως professional complainers.

Τέταρτον, παρακολούθησε συνεχώς τα οικονομικά στοιχεία. Κάθε μέρα και πολλές φορές την ημέρα. Οι αριθμοί λένε πάντα την αλήθεια.

– Είστε αισιόδοξος για το μέλλον του τουρισμού;

Ναι, απολύτως. Ο τουρισμός απέδειξε αυτό το καλοκαίρι για ακόμα μια φορά ότι ξέρει να επιβιώνει. Ο κόσμος ταξίδεψε παρότι υποχρεώθηκε να πληρώσει για να κάνει τεστ κοροναϊού. Ταξίδεψε παρότι υποχρεώθηκε να τηρεί τα υγειονομικά πρωτόκολλα κατά την διάρκεια του ταξιδιού, στις εισόδους της χώρας, στα καταλύματα, στα καταστήματα, παντού. Ταξίδεψε παρότι σε κάποιες χώρες «απειλήθηκε» με καραντίνα κατά την επιστροφή του στη χώρα προελεύσεις, και άλλα πολλά. Αυτά με κάνουν αισιόδοξο και πιστεύω ότι οι άνθρωποι πάντα θα ταξιδεύουν και ο τουρισμός θα ορθοποδήσει ξανά.

 

 

- Advertisement -